Ännän vaakaraidan pelit

logot

Nykyinen konsolisukupolvi tuntuu jo ikiaikaiselta – yhtenä Xbox 360:n julkaisupelinä toimi Call of Duty ajalta, jolloin julkaisija kehtasi vielä mainita versionumeron. Onneksi kohta on uudet kaiken mullistavat vehkeet oven takana ja digitaalinen viihdeulottuvuus & galaksit räjähtelevät taas.

Harmi, ettei uusista konsoleista jaksa innostua. Mikään ei räjähdä. PlayStation 3 edusti tekniikan kulminaatiopistettä. Sen suorittimena toimi Sonyn IBM:n ja Toshiban kanssa yhteistyössä suunnittelema eksoottinen tehoviritys Cell, joka pakotti ohjelmoijat miettimään pelimoottorien rakennetta uusiksi. Cellin teho perustui suoritusyksikköihin, joille ei voinut heittää perinteisen höttöistä koodia, vaan oikeasti laskentaintensiivinen osa piti eristää yksiköille, ja muistinkäyttö oli hankalaa.

Tulevassa sukupolvessa kaikki on tylsemmin. Kellään ei ole varaa tai ehkä asemaakaan lähteä vääntämään omaa arkkitehtuuria ja nuijia pelikehittäjiä mukaan. Selkeitä edistyksiä tulee toki, molemmilla konsoleilla on yhtenäinen muistialue (Sonylla vielä huomattavan nopea) ja arkkitehtuurisia kikkoja riittää, kuten lisävälimuisti Xbonessa, mutta pohjimmiltaan laitteet edustavat tylsää x86-tekniikkaa, jota ATK:t ovat jo täynnä.

Näillä taustoilla olisi olettanut uusien konsolien pääsevän helposti puuseetasolle, mutta julkaisupeleistä osa näyttää toista. En tiedä Battlefield 4:n renderöintiresoluutiota tulevilla konsoleilla, mutta kovin karulta näyttää 1080p-kuvan perusteella. Tulevat konsolit vaikuttavat hyppäykseltä PC:tä kohti, eivät harppaukselta sen ohi.

Toisaalta, kannattaako resoluutiosta ja jostain grafiikan laadusta lähteä päättelemään mitään (paitsi Neogafissa). GTA V repii antiikkiraudasta melkosesti irti: vaikka ruudunpäivitys notkahtelee, varjot paukkuvat ja peli on yhtä sahalaitaa, on se silti koukuttava, ja virtuaalikaupunki tuntuu erittäin vakuuttavalta. Parhaimmassa tapauksessa molempien alustojen suurehko ja yhtenäinen muisti näkyy suoraan pelimekaanisemmin esimerkiksi alueiden laajuudessa. Mainion Fallout: New Vegasin ydin eli itse Vegas oli jokaisella alustalla ärsyttävästi pilkottu osiin juuri PS3:n muistirajoitusten takia. Itselleni olisivat kelvannut vieläkin rumemmat tekstuurit ja yksinkertaisemmat mallit, jos alueita ei olisi aina tarvinut pilkkoa osiin.

Toki aina on Rockstareja, jotka osaavat luikuroida ahtaan muistin ohitse ja streamata sulavasti, mutta kaikilla ei ole tähän kuitenkaan osaamista/rahaa/aikaa, ja sitten joudutaan tekemään pelin kannalta paljon oleellisempia ja rajoittavampia kompromisseja kuin joku resoluutio tai dynaamiset varjot.

One thought on “Ännän vaakaraidan pelit

  1. Heippa,
    Yhteystietoja täältä etsin, ottakaahan yhteyttä niin jutellaan lisää…

    Terkuin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *